کد خبر : 176733
انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۱ - 11:56
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

پیکر «ایران درودی» تشییع شد

پیکر «ایران درودی» تشییع شد

به گزارش مدارا، امیر نایینی رییس هیات مدیره بنیاد ایران درودی در آغاز این برنامه ضمن تشکر از حاضرین در این سوگواری گفت: ایران درودی منظومه ای از استعدادهای خلاقانه و جنبه های هویتی گوناگون بود و جنبه آفرینش در نقاشی هویت اصلی این هنرمند بود. نقاشی رویای مقدس ایران درودی بود و فقط خلق یک اثر هنری نبود بلکه از نیروی درونی سرشار می شد که از ایمان درونی جوشش می کرد.

وی گفت: ایران درودی اشراف کامل بر آفرینش در وسعت گسترده‌ای داشت و گرمای قدرت تخیل و نیروی غریزی تصویرگری این هنرمند همواره برای اهل هنر ستودنی بود. ساخت فیلم مستند، نویسندگی و ویراستاری بخشی از ویژگی های این هنرمند و در تمام رویکردهای مختلف سختکوش و سختگیر بود.

نایینی در ستایش ایران‌دوستی این هنرمند گفت: زنده‌یاد ایران درودی به ایران و سرزمین مادری خود عشق عجیبی داشت و همواره به ایرانی بودن خود می‌بالید. هموار ایران تکه ای از جانش بود و این عشق جنبه عملی نیز داشت. زمانی که با هنرمندان و مشاهیر فرانسوی دیدار کرد در معرفی خود می گفت: «من ایران هستم» من «ایران‌درودی هستم».

ایران درودی به گذشته ما توجه کرده است

جواد مجابی شاعر و نویسنده پیشکسوت در تشریح ویژگی های زنده یاد ایران درودی گفت: جامعه ایران در صد سال اخیر با این سوال مهم روبرو بوده که ما که هستیم و چه خواهیم کرد. طبیعتاً این مسئله ما را با تاریخ خود روبرو می‌کند و ناگزیر هستیم تاریخ را به اکنون احضار و اکنون را در شرایط خاص خود تحلیل کنیم. همچنین نقشه ای برای فردای خود ترسیم کنیم. ایران درودی به عنوان یک هنرمند جزو این متفکران تاریخی ما بوده است که به گذشته ایران از مشروطه تاکنون توجه داشته است. 

مجابی افزود: دانستن تاریخ برای درودی بسیار مهم است و خود در دل تاریخ قرار می دهد و از میان تاریکی‌های تاریخ گل، نور، خون و خاک را از میان استخراج می‌کند. ایران درودی تنها به تاریخ اکتفا نمی کند و بهدشواری‌های زمانه خود نیز توجه می‌کند و به ع دغدغه های هنرمند در نوسان دارد. وی را می‌توان به عنوان یک روشنفکر شناخت که به مسائل خود و زمانه خود آگاه و مسئله سرنوشت مردم همواره برایش مهم بوده است. 

وی ادامه داد: برای همین در اغلب روشنفکران و در دل مردم ایران جایگاه خاصی دارد و اینکه باید برای فردا چه کار کرد. البته هنرمند پاسخی ندارد اما پرسش های مهم خود را برای آینده مطرح می‌کند و ایران‌درودی در نقاشی هایش به دقت توانست وسوسه‌ها و دغدغه های ذهنی ایجاد کند  و پرسش‌هایی را برای آینده مطرح کرد.

ایران درودی، نوری بر تاریکی بود

حسین محجوبی، نقاش مطرح نیز در این مراسم گفت: نشستن در کنار  ایران درودی به نحوی بود که وقتی در کنارهنرمند بودی، گذر زمان را نمی توانستم بفهمم. ایران درودی آمد تا نوری بر تاریکی را ایجاد کند. وی جنگجو و بی پروا بود و زبانش شمشیری بی محابا بود و بر هرکس که ناحق بود و بر هر کس که پست و فرومایه بود می تاخت.

محجوبی با انتقاد از تاخیر در ساخت و راه اندازی موزه ایران درودی گفت: وی آرزوی داشت موزه ای از آثارش داشته باشد، با اینکه محقق نشد، می گفت، نمی خواهم باور کنم بازی ام می‌دهند و دروغ می‌گویند و می‌خواهم امیدوار باشم. ولی او نمی دانست کسی نیست آرزوهایش را پاسخ دهد و شاید می‌دانست و غرورش آن را مخفی می کرد.

ایران درودی، بانوی نقاش معاصر پس یک دوره طولانی مبارزه با بیماری سرانجام جمعه گذشته (هفتم آبان) دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد ایران درودی با حضور جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در مقابل موزه هنرهای معاصر تهران به سوی خانه ابدی برگزار شد.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان در این مراسم حاضر بودند.

همچنین جواد مجابی، علیرضا تابش، احمد مسجد جامعی، سیف الله صمدیان، حسین محجوبی، بزرگمهر حسین پور، عباس مشهدی زاده، حبیب الله صادقی، محمد جواد حق شناس، سعید اسلام زاده، ساعد نیک‌ذات، علیرضا اسماعیلی و حجت الاسلام محمود دعایی، جمعی از اهالی ادب، مدیران فرهنگی و هنرمندانی هستند که در این مراسم با حضور نسبتا پرشمار علاقه‌مندان و آشنایان ایران درودی شرکت کرده اند. 

در پایان مراسم نماز میت توسط حجت الاسلام محمود دعایی بر پیکر زنده یاد ایران درودی اقامه شد و پیکر او برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) روی دست‌های حضار به سمت خانه ابدی رفت.

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: رئیسی و محسنی‌اژه‌ای مشکلی با هم نَدارند
روزنامه دولت: رئیسی و محسنی‌اژه‌ای مشکلی با هم نَدارند

ایران نوشت: یکی از موضوعاتی که در چند روز اخیر به تیتر برخی رسانه‌های داخلی تبدیل شد، مسأله مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی بود. بویژه پس از آنکه در پی انتشار تصاویری از برخورد نیروهای پلیس امنیت اخلاقی با هنجارشکنان، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به صورت غیرمستقیم خبر داد که رهبر انقلاب دراین‌باره به برخی مسئولان تذکر دادند.

پای موادمخدر به دادگاه فرزندان مصدق باز شد / تصویر دست راست امیر تتلو هَم جنجالی شد
پای موادمخدر به دادگاه فرزندان مصدق باز شد / تصویر دست راست امیر تتلو هَم جنجالی شد

روز گذشته خبر برگزاری جلسه تازه از دو دادگاه پر سر و صدا به صدر رسانه‌ها آمد. یکی از آنها که خبرش همراه با عکس‌هایش دست به دست می‌شد دادگاه امیرحسین مقصودلو یا همان تتلو بود و دیگری دادگاه پسران معاون اول سابق قوه قضائیه که خیلی‌ها فکر می‌کردند مانند گذشته ارزش خبری نداشته باشد.

مصطفی نیلی: حکم توماج صالحی هنوز به ما ابلاغ نشده
مصطفی نیلی: حکم توماج صالحی هنوز به ما ابلاغ نشده

مصطفی نیلی، یکی از وکلای توماج صالحی در خصوص اینکه آیا چنین خبری را تایید می‌کند، گفت: «حکم هنوز به ما ابلاغ نشده است. امروز همکارم، آقای رئیسیان برای دریافت حکم مراجعه می‌کنند. تا زمانی که حکم به ما ابلاغ نشود، نمی‌توانیم اظهار نظری کنیم.»

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است