کد خبر : 175558
انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۰ - 15:12
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

مجلس حتی نمی تواند یک تذکر ساده به سازمان زندان ها بدهد

مجلس حتی نمی تواند یک تذکر ساده به سازمان زندان ها  بدهد

به گزارش مدارا، «زندان محل فرهیختگان نیست» این اولین واکنش رئیس سازمان امور زندان‌ها در خصوص ضرب و شتم زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ توسط اشرار است. مرگ و آزار و اذیت زندانیان به خصوص زندانیان سیاسی به بزرگ‌ترین معضل و مشکل این روزهای زندانیان تبدیل شده است. نعمت احمدی، حقوقدان در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران خطاب به محمدمهدی حاجی‌محمدی گفت که آقای حاجی‌محمدی جای فرهیختگان در زندان نیست اما چرا الان فرهیختگان ما در بند هستند؟

 مشروح گفت‌وگو با این وکیل دادگستری را در ادامه می‌خوانید.

*آقای احمدی! محمدمهدی حاجی‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به اتفاقات چند روز گذشته ضرب و شتم زندانیان سیاسی اظهار کردند که «زندان محفل فرهیختگان نیست» نظر شما در خصوص این اظهارات چیست؟

خوشبختانه بالاخره آقای حاجی‌محمدی گفتند که زندان محفل فرهیختگان نیست اما سوالی که در این میان پیش می‌آید این است که پس چرا فرهیختگان ما الان در زندان هستند؟ باید یک نفر پاسخ این سوال را بدهد. این فرآیندی که منجر به نگاه یک سویه و حصری به فرهیختگان است و این‌گونه برداشت می‌شود که جای فرهیختگان باید در زندان باشد، باید تعدیل شود. تا زمانی که این نگاه تعدیل نشود ما شاهد این وضعیت هستیم. مورد دومی که به حوزه کاری آقای حاجی‌محمدی برمی‌گردد این است که ایشان اگر آیین‌نامه سازمان زندان‌ها را نگاه کنند متوجه خواهند شد که در این آیین‌نامه تفکیک جرائم زندانی‌ها در آن قید شده و ایشان باید این کار را انجام می‌دادند که آنطور که پیداست انجام نداده‌اند. اما اگر دست ایشان نیست که این روند را تغییر دهند این سوال مطرح می‌شود که آقای زندان‌بان حداقل مجرم خطرناک را داخل بندهای عمومی نبرید. در سال گذشته در همین زندان فشافویه دو مجرم خطرناک یک زندانی سیاسی را به قتل رساندند. جالب این است که این افراد شرور با زندانیان سیاسی اینگونه رفتار می‌کنند. بله حق با آقای حاجی‌محمدی است زندان جای فرهیختگان نیست اما حالا که این فرهیختگان را در بند کرده‌اند، باید در نگهداری آن‌ها موارد قانونی را رعایت کنند. 

*آقای احمدی! احمدرضا حائری در گفت‌وگویی که با خبرنگار دیده‌بان ایران داشت اظهار کرد که شخصی به اسم مجید هاشمی که وکیل‌بند، بند زندانیان سیاسی در زندان تهران بزرگ بوده است، با وارد کردن مواد مخدر به داخل بند سعی بر آلوده کردن این زندانیان به مخدر داشته است با وجود اعتراض زندانیان سیاسی، مسئولین زندان اما هیچ توجهی به این قضیه نشان ندادند، نظر شما در این خصوص چیست؟ به نظر شما علت بی توجهی  مسئولین زندان چه چیزی می‌تواند باشد؟

بحث مواد مخدر در همه جای دنیا وجود دارد و راه ورود مواد مخدر به زندان‌ها مختلف است من سوالم این است که اگر زندانبان‌ها قوانین را به خوبی رعایت کنند چطوری ممکن است که کسی مواد مخدر را به داخل زندان بیاورد؟

*آقای حسن نوروزی، نماینده مجلس یازدهم در مصاحبه‌ای اظهار داشتند که باید سازمان امور زندان‌ها از زیر نظر قوه قضاییه خارج و زیر نظر وزارت دادگستری قرار گیرد، از طرفی دیگر آقای کاظم دلخوش اباتری گفته‌اند که زندان‌ها زیر نظر قوه قضاییه باشد بهتر است، دلیل این‌که یکسری‌ها مخالف خارج شدن سازمان اموز زندان‌ها از زیر نظر قوه قضاییه چه می‌تواند باشد؟ و این‌که بالفرض این سازمان زیر نظر وزارت دادگستری قرار گرفت، آیا تغییری را شاهد خواهیم بود؟

در اکثر کشورهای دنیا، زندان از زیر نظر قوه قضاییه خارج است. اصلاً چرا باید زیر نظر وزارت دادگستری برود؟ وزیر دادگستری خودش منصوب رئیس قوه قضاییه است! رئیس جمهور از میان کسانی که رئیس قوه قضاییه پیشنهاد می‌دهد، وزیر دادگستری را انتخاب می‌کند. درستش این است که سازمان امور زندان‌ها به زیر نظر وزارت کشور که وظیفه امنیت کشور را بر عهده دارد، قرار بگیرد. علت این‌که سازمان امور زندان‌ها از زیر نظر قوه قضاییه خارج شود این است که اگر این سازمان زیر نظر وزارتخانه‌ای باشد، مجلس می‌تواند یک درخواست ساده تذکر، پرسش و استیضاح داشته باشد یعنی به نوعی این سازمان زیر کنترل مجلس قرار می‌گیرد. الان نمایندگان مجلس نمی‌تواند آقای حاجی‌محمدی را به مجلس احضار کنند و به او حتی تذکر دهند.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است